به گزارش نبض بورس، چند روز پیش اعلام شد که فولکس واگن قصد دارد ۳ کارخانه در آلمان را با توجه اخراج‌های گسترده تعطیل کند و اولین برنامه این خودروساز برای تعطیلی کارخانه‌ها در آلمان موجی از شوک به صنعت خودروسازی این کشور وارد کرد، زیرا فولکس واگن تعطیلی کارخانه در آلمان را در ماه سپتامبر برای اولین‌بار در تاریخ خود، به عنوان بخشی از اقدامات کاهش هزینه‌های این شرکت اعلام کرد، در حالی که طرح ۳۰ ساله حفاظت از اشتغال خود را پنج سال زودتر به پایان رساند.

در حالی که بخش خودروهای سواری شرکت فولکس‌واگن با هزینه‌های بالا و تقاضای ضعیف در چین مقابله می‌کند و احتمال تعطیلی کارخانه در آلمان وجود دارد، فولکس‌واگن امروز گزارش داد که سود سه‌ماهه سوم ۴۲ درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان در سه سال اخیر است.

هزینه‌های بالای انرژی و نیروی کار در اروپا که منجر به کاهش رقابت پذیری و کاهش فروش شد، به عنوان عوامل اصلی این تعطیلی‌ها ذکر شد. این تصمیم صنعت خودروسازی آلمان را تکان داد و فولکس‌واگن مدت‌هاست که در حال مذاکره با اتحادیه‌ها بر سر طرح‌های تغییرساختار و کاهش هزینه‌ها بود، اما رهبران اتحادیه‌های آلمانی به این خودروساز هشدار دادند که با اخراج کارگران خود یک اشتباه تاریخی مرتکب نشود.

زنگ‌ها برای خودروسازان به صدا درآمد

فشارهای تورمی، هزینه‌های بالای انرژی، رشد اقتصادی آهسته در اروپا، اوج راست افراطی و رقابت چین و تسلا، خودروسازان آلمانی را تحت فشار قرار داده است، زیرا آنها تحت فشار شدیدی برای کاهش هزینه‌ها قرار گرفتند تا رقابتی باقی بمانند در حالی که تقاضا کم بود.

فولکس‌واگن درگیر نبرد با اتحادیه‌ها بر سر یک تجدیدساختار اساسی است که تعطیلی احتمالی کارخانه در بازار داخلی خود را برای اولین‌بار در تاریخ ۸۷ ساله‌اش رقم خواهد زد. یکی از نمایندگان ارشد کارمندان فولکس واگن به روزنامه بیزینس گفت که این خودروساز همچنین قصد دارد ۱۰‌ها هزار شغل را از بین ببرد و حقوق را ۱۰ درصد کاهش دهد. فولکس‌واگن با توجه به رقابت برندهای چینی و انتقال پرهزینه به خودروهای برقی باتری‌دار، با مشکلاتی مواجه است که می‌تواند به تعطیلی کارخانه‌ها، اخراج گسترده کارکنان و کاهش حقوق منجر شود.

نتایج فولکس‌واگن نشان داد که بازده عملیاتی فروش آن در تجارت خودروهای سواری از ۳.۴ درصد در ۹ ماه منتهی به سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲ درصد کاهش یافته است. آرنو آنتلیتز، مدیر امور مالی فولکس‌واگن در بیانیه‌ای گفت این نیاز فوری به کاهش قابل توجه هزینه‌ها و افزایش بهره وری را نشان می‌دهد.

بازار خودروی اروپا از زمان شیوع ویروس کرونا حدود ۲ میلیون خودرو کاهش یافته است که در نتیجه سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کمتر برای فولکس‌واگن فروش داشته است و خودروسازانی مانند تسلا و خودروسازان چینی که مدل‌های ارزان‌تری ارائه می‌کنند، سهم بازار اروپا را به دست آورده‌اند.

فولکس‌واگن در چین، نیز سهم بازار خود را از دست داده است زیرا رقبای محلی مدل‌های ارزان‌تری ارائه می‌دهند و این امر با کاهش بیشتر در اقتصاد چین به دلیل بحران املاک تشدید شده است. تحویل فولکس واگن به چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، در سه ماهه سوم با ۱۵ درصد کاهش به ۷۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسید. این رقم جهانی را کاهش داد که به ۲.۱۷۶ میلیون خودرو کاهش یافت.

زنگ‌ها برای خودروسازان به صدا درآمد

آنتلیتز اظهار کرد که نقطه روشن درآمد فولکس‌واگن، بهبود میزان سفارش در اروپای غربی در ماه‌های جولای تا سپتامبر است، زیرا مدل‌های جدید به تدریج وارد بازار می‌شدند و برای سه‌ماهه پایانی فرصت خوبی را فراهم می‌کردند. سود قبل از بهره و مالیات در دوره جولای تا سپتامبر به ۲.۸۶ میلیارد یورو (۳.۰۹ میلیارد دلار) کاهش یافت.

سهام فولکس‌واگن از ابتدای سال تا به امروز، حدود یک پنجم از دست داده است و عملکرد کمتری نسبت به کاهش ۱۰ درصدی شاخص خودرو در سراسر اروپا داشته است. برترین خودروساز اروپایی در ماه سپتامبر چشم انداز سالانه خود را برای دومین بار در کمتر از سه ماه کاهش داد و به رقبای بی‌ام و و مرسدس بنز در گزارش مشکلات پیوست.

روزنامه آلمانی اعلام کرد که کاهش ۱۰ درصدی دستمزد تنها در برند اصلی تقریباً ۸۰۰ میلیون یورو (۸۶۴ میلیون دلار) درآمد سالانه به همراه خواهد داشت و افزود که فولکس‌واگن می‌خواهد به بخش عمده پس‌انداز میلیارد یورویی خود از طریق کاهش دستمزد دست یابد.

فولکس‌واگن در چین، بزرگترین بازار آن، با کاهش سود مواجه شده است، زیرا مصرف کنندگان به برندهای محلی مانند بی‌وای‌دی روی آورده اند. این غول آلمانی حاشیه سود عملیاتی پیش بینی شده خود در سال ۲۰۲۴ را از ۶.۵ تا ۷ درصد به حدود ۵.۶ درصد کاهش داده است.

گروه فولکس‌واگن حدود ۶۵۰ هزار کارمند در ۱۱۴ کارخانه تولیدی در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا دارد. توماس شفر، رئیس فولکس‌واگن اظهار کرد که کارخانه‌های آلمانی به اندازه کافی مولد نیستند و ۲۵ تا ۵۰ درصد بالاتر از هزینه‌های هدف‌گذاری شده هستند، به این معنی که برخی از سایت‌ها دو برابر گران تر از رقبا هستند. فولکس‌واگن اعلام کرد راهکارهایی برای این وضعیت مشابه با نمایندگان کارگری پیدا خواهد کرد.

زنگ‌ها برای خودروسازان به صدا درآمد

اعلام تعطیلی کارخانه و اخراج کارکنان، به دنبال اخبار بد بیشتری برای خودروسازان آلمانی در هفته گذشته است، مرسدس بنز متعهد شد پس از کاهش درآمد، اقدامات کاهش هزینه‌ها را افزایش دهد. پورشه که اکثریت آن متعلق به فولکس‌واگن است، در عین حال اعلام کرد که نمایندگی‌های خود در چین را کاهش می‌دهد تا منعکس‌کننده تقاضای ضعیف در بزرگترین بازار خودروی جهان باشد و همچنین میلیاردها یورو کاهش هزینه‌ها را نشان می‌دهد.

خودروسازان آلمانی همچنین از گرفتار شدن در جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و چین و تعرفه‌های سنگین اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی که قرار است برای آنها اجرایی شود بیم دارند. رویترز گزارش کرد که دولت آلمان باید به سرعت، برنامه‌ای برای جلوگیری از افول صنعت خودروسازی آلمان ارائه دهد.

اتحادیه کارگری آلمان، که نفوذ زیادی در فولکس‌واگن دارد، خواهان افزایش ۷ درصدی شد و تهدید کرد در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش از اول دسامبر اعتصاب خواهد کرد. دور دوم مذاکرات بین فولکس‌واگن و اتحادیه کارگری آلمان، IG Metall قرار است امروز پس از تهدید رئیس شورای کاری به قطع مذاکرات و آغاز اعتصابات آغاز شود. | خبرگزاری ایسنا


نبض‌بورس