به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بخش عمده‌ای از چهره‌ها و اسامی شناخته‌شده در سینمای بلند ایران طی چهار دهه گذشته، در روزهایی که هنوز به شهرت و اعتبار امروز نرسیده بودند، بخت و اقبال خود برای ورود به جریان حرفه‌ای سینمای ایران را با ارائه اثر به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران می‌آزمودند و از همین زاویه هم امروز دفتر خاطرات این رویداد سرشار از قاب‌های خاطرات فیلمسازان گم‌نامی است که امروز تبدیل به چهره‌های معتبر و شناخته‌شده در سینمای کوتاه و بلند ایران شده‌اند.

در قالب سلسله گزارش‌های «ستاره‌بازی با خاطرات فیلم‌کوتاه تهران» و در آستانه برگزاری چهل‌ویکمین دوره این رویداد، مروری‌بر حضور برخی از چهره‌های شاخص در دوره‌های مختلف جشنواره «تهران» خواهیم داشت.

در ششمین قسمت از این سلسله گزارش‌ها، ترکیب آثار حاضر در پنج دوره ششم جشنواره در حد فاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۲ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سعید روستایی

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

هنوز تبدیل به پدیده جشنواره فیلم فجر نشده بود که با فیلم‌کوتاهی به نام «شنبه» در مسابقه سینمای ملی دوره بیست و هفتم جشنواره تهران ثبت‌نام کرد.

«شنبه» اولین فیلم‌کوتاه سعید روستایی بود و این کارگردان جوان بعدتر چنان در مسیر حرفه‌ای خود پیشرفت کرد که در عنفوان جوانی با کارگردانی «ابد و یک روز» توانست مهمترین جوایز جشنواره فجر را شکار کند. روستایی بعدتر هم با فیلم‌های «متری شیش و نیم» و «برادران لیلا» در کانون توجه قرار داشت و این روزها در حال کارگردانی تازه‌ترین فیلم بلند سینمایی خود است.

نیما جاویدی

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

اولین فیلم بلند سینمایی خود با نام «ملبورن» را کارگردانی کرد، مشخص بود که سینمای ایران شاهد تولد استعدادی تازه است و بعدتر با «سرخ‌پوست» بود که این استعداد به شکوفایی رسید. نیما جاویدی بعدها فرصت همراهی با مجید مجیدی در نگارش فیلمنامه «خورشید» را هم به‌دست آورد و در شبکه نمایش خانگی هم با کارگردانی سریال «آکتور» درخشید. نیما جاویدی در سال ۸۹ با فیلم‌کوتاه داستانی «قیلوله» در دوره بیست و هفتم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

نیما عباسپور

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

همین دوره چهل‌ویکم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران قرار است در بخشی ویژه، فیلم‌های کوتاه او مرور شود. نیما عباس‌پور حالا یکی از چهره‌های معتبر و شناخته‌شده در سینمای کوتاه محسوب می‌شود که در زمینه آموزش و انتقال تجربیات به نسل جدید هم حضوری موثر در میدان دارد. عباس‌پور در سال ۸۹ با فیلم‌کوتاه «جنگل» در در دوره بیست و ششم جشنواره تهران حضور داشت.

محمدرضا خردمندان

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

محمدرضا خردمندان را احتمالا عموم مردم به‌واسطه کارگردانی سریال «از سرنوشت» می‌شناسند اما خردمندان پیش‌تر و با انیمیشن کوتاه «پدر» در میان حرفه‌ای‌های سینما در کانون توجه قرار گرفت و بعدتر با کارگردانی فیلم بلند داستانی «بیست و یک روز بعد» ثابت کرد در سینمای بلند هم حرف‌هایی برای ارائه دارد. خردمندان که این روزها در حال کارگردانی فیلم تازه خود با نام «ناتور دشت» است، در دوره بیست‌وهفتم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، در مقام کارگردان، با مستند کوتاه «روایت نخل» در بخش رقابتی حضور داشت.

رضا درمیشیان

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

پیش از حضور فعال در حوزه کارگردانی، در مقام دستیاری کارگردان سرشناسی همچون داریوش مهرجویی به شهرت رسید و بعدتر زمانی که ردای کارگردانی بلند به تن کرد، با فیلم‌هایی همچون «عصبانی نیستم» ثابت کرد که به‌دنبال نوع متفاوتی از فیلمسازی وارد این عرصه شده است. رضا درمیشیان، پیش از سینمای بلند داستانی، مستندسازی و ساخت فیلم‌کوتاه را تجربه کرده بود. فیلم کوتاه «پامنار» به کارگردانی او در دوره بیست و ششم جشنواره تهران به نمایش درآمد.

بهروز نورانی‌پور

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

او فعالیت هنری خود را با عکاسی در سال ۷۴ از انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج آغاز کرد و در سال ۱۳۸۲ تحصیلات آکادمیک خود را در رشته کارگردانی سینما به پایان رساند. مستند مهم او با عنوان «A۱۵۷»، به‌عنوان بهترین مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و سیمرغ بلورین را به نام او ثبت کرد. بهروز نورانی‌پور در کارنامه خود اما تجربیات متعددی در حوزه مستندسازی به ثبت رسانده است. مستند کوتاه «اینجا برف‌ها آب نمی‌شوند» به کارگردانی او در دوره بیست و ششم جشنواره تهران حضور داشت.

ماهایا پطروسیان

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

ماهایا پطروسیان که از بازیگران شناخته‌شده و تعیین‌کننده در گیشه طی دهه هفتاد در سینمای ایران بود، در دهه هشتاد به سمت کارگردانی گرایش پیدا کرد و اولین‌ گام‌های خود در این عرصه را در سینمای کوتاه برداشت. او با همراهی امیر توده‌روستا و در سال ۸۸ فیلم‌کوتاهی با نام «یه روز قشنگ برفی» را کارگردانی کرد که در بخش داستانی دوره بیست و ششم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، رونمایی شد.

محمدامین همدانی

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

محمدامین همدانی بسیار جوان است اما به‌نسبت سن و سالش، تجربه‌های ارزشمندی را تا به امروز در عرصه انیمیشن‌سازی به دست آورده است. همدانی علاوه‌بر کارگردانی انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس»، در مقام تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی مهم «پسر دلفینی» را به سرانجام رساند که در اکران بین‌المللی تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها در کشور روسیه شد. همدانی در سال‌های اولیه مشق فیلمسازی، با پویانمایی کوتاهی به نام «نماز باران» در دوره بیست و پنجم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

فتح‌اله امیری

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

فتح اله امیری از مستندسازانی است که در یک دهه گذشته، حضوری تأثیرگذار در زمینه تولید مستندهای حیات وحش داشته و اتفاقا در همین حوزه جوایز معتبری را به‌ویژه در رویدادهای مهمی همچون جشنواره سینماحقیقت از آن خود کرده است. امیری در سال‌های ابتدایی فعالیت حرفه‌ای خود با مستند «زندگی در کسوف» در دوره بیست و هفتمین دوره از جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور داشت.

تی‌یام یابنده

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

«سرنگ»‌ نام فیلم‌کوتاهی بود که به کارگردانی تی‌یام یابنده در دوره بیست و نهم جشنواره فیلم‌کوتاه تهران روی پرده رفت. یابنده بعدتر و به‌صورت حرفه‌ای سینمای کوتاه را دنبال کرد و به جوایز متعدد داخلی و خارجی دست یافت. او امروز یکی از چهره‌های معتبر در میان خانواده سینمای کوتاه محسوب می‌شود که همکاری نزدیک و مستمری با انجمن سینمای جوانان در زمینه پرورش استعدادهای نو در سینمای ایران دارد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

5757


خبر آنلاین