به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با توجه به نمایش فیلمهایی چون «مأموریت: غیرممکن» و «دنیای ژوراسیک»، این خوشبینی وجود دارد که فصل تابستان فصل رونق سینماها باشد؛ اما این احتمال وجود دارد که در بحبوحه ناپایداری اقتصادی سینماروها هم بخواهند هزینههای خود را کاهش دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، در دورههای نابهسامانی مالی، سینماها به عنوان ارزانترین شکل سرگرمی توفان را تحمل کردهاند و سابقه این امر حتی تا یک قرن قبل هم بازمیگردد. مردم ممکن است رویدادهای ورزشی گران قیمت یا کنسرتها را لغو کنند، اما هزینه راه افتادن از خانه برای تماشای یک فیلم بسیار کمتر از دیگرتفریحات خارج از خانه است.
اریک هندلر، تحلیلگر وال استریت میگوید: اثر ماندگاری سینما در طول سالها خود را ثابت کرده است.
عملکرد خیره کننده «فیلم ماینکرافت» را ببینید: در آخر هفته ۴ تا ۶ آوریل با رقم خیره کننده ۱۶۲ میلیون دلار که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از پیشبینیها بود، کارش را شروع کرد و این درست زمانی بود که در بحبوحه بحران ناشی از سیاستهای تعرفهای بُرنده دولت ترامپ، اکران شد. این تنها یک تصادف نبود چون این فیلم در دومین آخر هفته اکرانش، آن هم پس از یک هفته پر از اخبار اقتصادی وخیم و نوسانات مالی، تنها در آمریکای شمالی ۷۸.۵ میلیون دلار فروش کرد. این موفقیت موجب شد تا فروش سینماهای آمریکا تا به اینجای سال برای اولین بار پس از چند ماه، به سطح فروش سال ۲۰۲۴ برسد.
با این حال هنوز این نگرانی وجود دارد که چشماندازهای فروش بهطور چشمگیری از زمان شیوع کووید ۱۹ تغییر کرده و افزایش تماشای فیلمها به صورت ویدیویی و آنلاین معادلات را تغییر داده است. حالا برخی از مدیران هالیوود باور دارند ۱۵ درصد از تماشاگران عادی سینما به عادت قدیمی خود بازنگشتهاند و موفقیت «ماینکرافت» در مورد فیلمهای متوسط شاید صدق نکند.
ماه پیش در برنامه کمیک کان نیز مدیران ارشد استودیو سونی اعلام کردند افزایش قیمت بلیت، سینما را به خطر میاندازد. سخن آنها این بود که: هزینه بیشتر میتواند به نفع ما یا علیه ما باشد. سینماها میتوانند در مورد هر دوی آنها هوشمندانه عمل کنند و سونی در هر دو مورد با شما همکاری خواهد کرد. اگر سینماها و استودیوها برای درازمدت با مدیریت کار درست را انجام دهند، آینده بزرگ خواهد بود.
سونی همچنین یک گزارش تهیه کرده بود که نشان میداد از هر ۳ آمریکایی، یک نفر معتقد است که بهتر است یک فیلم را یک ماه پس از اکران آن در خانه ببیند و حتی اگر بسیاری از استودیوها این زمان را به ۴۰ یا ۴۵ روز برسانند تا یک عنوان پر تقاضا را در دسترس قرار دهند (دیزنی به ۶۰ روز پایبند است) باز این انتظار برای آنها قابل قبول است. هزینه اجاره یک عنوان فیلم ۲۰ تا ۳۰ دلار است.
نگرانی بیشتر برای مواردی مانند آیمکس است که موجب افزایش بیشتر فروش یک فیلم میشود. در شهرهایی مانند لسآنجلس و نیویورک، دیدن پیش نمایش یک فیلم ممکن است بیش از ۲۵ دلار هزینه داشته باشد، در حالی که میانگین قیمت بلیت فیلم برای یک صندلی عمومی از ۱۱ تا ۱۳ دلار در سال ۲۰۲۴ متغیر بود.
۲۴۴
امسال میانگین قیمت یک صندلی عمومی برای ۳ ماهه اول سال ۱۳.۸۲ دلار در مقایسه با ۱۳.۰۲ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بود. میانگین صندلی بزرگسالان آیمکس از ۱۸.۳۱ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۹.۵۱ دلار در سه ماهه اول امسال افزایش یافته است.
در مورد «ماینکرافت» قیمت یک صندلی عمومی به ۱۵.۱۵ دلار رسید. برای کسانی که معتقدند سینما رفتن در طول رکود اقتصادی فعلی دوام خواهد آورد، این دلیل دیگری است که گیشه سینماها واقعاً میتواند شاهد رونق باشد.
به گفته هندلر آمار فروش سینماهای آمریکا در ۷ دوره از ۸ دوره رکود گذشته، شاهد افزایش فروش بوده و حتی رشد دو رقمی را در سه دوره رکورد، تجربه کرد و در نهایت به طور متوسط ۷.۳ درصد افزایش یافت و حتی سال ۲۰۰۹، فروش سینماها برای اولین بار به ۱۰ میلیارد دلار رسید.
در هر حال سینماهای آمریکا چشم به گیشه تابستانی دوختهاند که از ۲ می با فیلم ابرقهرمانی «تاندربولتز» مارول شروع میشود. آمار فروش در «روز یادبود» خیلی اهمیت دارد و در همین مقطع «لیلو» دیزنی و «ماموریت غیرممکن: روزشمار نهایی» پارامونت راهی سینماها میشوند.
۲۴۴۵۷
خبر آنلاین